محققان دلایلی را برای معکوس شدن دیابت نوع 2 ارائه نمودند

 15آوریل 2019- گروهی از محققان آمریکایی به موجب شواهدی که اخیر ارائه شده است، خواستار تدوین دستورالعملهایی شدند که به احتمال معکوس کردن دیابت نوع 2 در آنها اشاره شود.

برای چندین دهه دیابت نوع 2 به عنوان یک بیماری غیر قابل درمان، مزمن و پیشرونده شناخته شده بود. با این حال، در یک بازنگری جدید از مقالات منتشر شده در این زمینه، گروهی از دانشمندان به رهبری دکتر سارا هالبرگ، مدیر پزشکی در دانشگاه ایندیانا، دلایل متقاعد کننده ای از معکوس شدن دیابت نوع 2 را گردآوری نمودند که باید در دستورالعملهای دیابت مورد توجه قرار گیرند.

نویسندگان معتقدند که در حال حاضر سه روش مبتنی بر شواهد برای بازگرداندن قند خون از حالت دیابت نوع 2 به قند خون طبیعی وجود دارد: سبک زندگی کم کربوهیدرات، رژیم کم کالری و جراحی باریاتریک(جراحی لاغری).

با وجود این شواهد، نویسندگان می گویند: به نظر می رسد که مقامات دیابت فقط این روش ها را بعنوان روشهای کنترل کننده ی دیابت، نه روشهایی برای معکوس نمودن دیابت، در نظر می گیرند. بطوریکه هر دو انجمن دیابت آمریکا (ADA) و انجمن اروپایی مطالعات دیابت(EASD)، اکنون در دستورالعملهای خودیک الگوی تغذیه ای کم کربوهیدرات را توصیه می کنند و از استفاده ی کوتاه مدت از رژیم غذایی کم کالری(LCD) برایکاهش وزن پشتیبانی می کنند. با این حال، در دستورالعمل های آنها تنها کنترلدیابت نوع 2، نه احتمال معکوس شدن و بهبودی آن مورد بحث قرار گرفته است.

این بازنگری از مقالات، که در نشریه Nutrients منتشر شده است، همچنین یادآور می شود که اصطلاح "معکوس نمودن دیابت یا reversal" در متون علمی و رسانه های اصلی راه خود را پیدا کرده است.

بسیاری از آنها از اصطلاح "بهبودی یا remission" بجای "معکوس کردن یا reversal"، استفاده می کنند، زیرا نتایج دراز مدت دستیابی به یکHbA1c نرمال، پس از تشخیص دیابت نوع 2، در حال حاضر هنوز مشخص نشده است.

یک توافق کلی، اینست که حفظ HbA1c کمتر از 6.5 درصد (48  میلی مول بر مول)بدون استفاده از داروهای دیابت می تواند بعنوان بهبود، و یا شاید معکوس شدن دیابت تلقی شود. همچنین پیشنهاد می شود که مصرف متفورمین می تواند همچنان ادامه یابد، زیرا کاربردهایی فراتر از کنترل قند خون دارد.

نتایج برنامه ی Low Carb سایت دیابت بریتانیا در اکثر موارد با موضوعات بیان شده در این بازنگری منطبق است. با این حال، ما ترجیح می دهیم از اصطلاح "بهبودی" استفاده کنیم، زیرا چنانچه یک شیوه ی زندگی سالم در دراز مدت دنبال نشود، دیابت نوع 2 احتمالا می تواند مجددا عود کند. در واقع، نتایج منتشر شده از برنامه ی Low Carb نشان می دهد که یک نفر از هر چهار فرد مبتلا به دیابت نوع 2 در طی یک سال از شروع این برنامه، موفق به دستیابی به قند خون نرمال بدون نیاز به دارو یا تنها با مصرف متفورمین شده اند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/apr/researchers-make-case-for-type-2-diabetes-reversal-90788667.html